آیا یارانه بنزینی ۳۰ هزار تومانی فراگیر خواهد شد؟

[ad_1]

فرارو- «طرح بازتوزیع یارانه بنزین» از روز اول اسفندماه در جزیره کیش آغاز شد و همه شهروندان دارای کارت کیشوندی هستند از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو، واجد دریافت سهمیه بنزین 20 لیتری شدند. در این طرح مشابه گذشته قیمت بنزین یارانهای 1500 تومان و قیمت بنزین آزاد 3 هزار تومان است و افرادی که خودروهای مصرفی بنزین ندارند نمی توانند سهیمه بنزین یارانهای خود را به دیگران انتقال دهند یا به فروش برسانند.

به گزارش فرارو، رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه برنامه دولت برای تغییر نحوه استفاده یارانه بنزین مدتهاست که بر روی آن مطالعه شده است، اشاره کرد. فرارو گفت: مطالعات کارشناسی در فاز اول در این زمینه در سال 87 آغاز شد، از سویی اتاق بازرگانی نیز چنین طرحی را به دولت حسن روحانی ارائه داد، اما این پیشنهاد مورد توجه آنها قرار نگرفت، بنابراین این طرحی که اجرا شده است، وضعیت جدید نیست. که مطرح شده، از سویی دولت به دنبال این است که یارانه پنهان را بخش انرژی به یارانه در تبدیل کند.

وی افزود: بر اساس این طرح قرار گرفتن یارانه پرداختی به حامل های انرژی است که تا امروز به پلاک خودروها اختصاص داده می شود، از این پس به تمامی آحاد جامعه و بر اساس کارت ملی تعلق می گیرد، این طرح به صورت پایلوت در کیش و قشم آغاز می شود. شده است.

آیا یارانه بنزینی ۳۰ هزار تومانی فراگیر خواهد شد؟یارانه ینزینی آیا از مشکلات مردم باز خواهد شد؟
علی قنبری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به اجرای آزمایشی تغییر سهمیه بندی بن در کیش و قشم، اظهار داشت: با توجه به اینکه سهمیه ها به هر فرد اختصاص داده می شود 20 لیتر است که این موضوع نمی تواند از نظر معیشتی برای مردم قابل توجه باشد، زیرا یارانه 30 هزار تومان دردی است. را از مردم دوا نمی‌کند با توجه به افزایش قیمت‌هایی که طی چند سال گذشته در بازارهای مختلف شاهد آن‌ها بوده‌اند.

وی افزود: به بیان دیگر اگر دولت قصد دارد این طرح را با هدف اجرای عدالت یارانه های عملیاتی کند و به نوعی یارانه های پنهان را در حوزه هدف نیرومند می سازد، به نظر نمی رسد که به چنین هدفی دست پیدا کند، زیرا اقشار ضعیف جامعه این روزها هستند. با مشکار زیانی

قنبری با توجه به اینکه دیگر تغییر در نحوه استفاده از یارانه باید در قالب یک جامعه بسته و کامل اجرا شود، گفت: تغییرات اینچنینی به هیچ عنوان نمی تواند از مشکلاتی که در این رابطه وجود دارد را کاهش دهد، این سیستم را که نظام توزیع یارانه در ایران انجام می دهد، نمی کند. مشکلات بسیار مهم است و تغییر در نحوه محاسبه آن باید بسیار انجام شود و با نقشه و طرح قبلی باشد.

این استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: دولت اگر قصد دارد در نظام توزیع یارانه تحول ایجاد کند، باید به جای پرداخت یارانه نقدی به مردم، تورم را کنترل کند و منابع حاصل از صرفهجویی در دادن یارانه را ایجاد شغل برای همگان به صورت مساوی کند. کند، زیرا اگر شما یک نظرسنجی به کک مردم میان یارانه نقدی در مقابل ایجاد شغل یکی را انتخاب کند، قدر مسلم اکثریت افراد به ایجاد شغل رای خواهند داد.

این اقتصاددان ادامه داد: دولت باید به جای آن مبلغ یارانه های نقدی را اضافه کند، میبایست سطح درآمدی مردم را افزایش دهد و از آن طریق مردم هم سطح رفاه مردم بالاترین میرود و هم میزان درآمد افراد را افزایش می دهد، در چنین صورتی است که قدرت خرید می کند. نها نیز افزایش یافته و چرخه تولید کشور نیز به حرکت در می آید که نتیجه آن نیز رشد اقتصادی مستمر و پایدار خواهد بود.

قنبری اگر گفت:، اما دولت تنها به دنبال افزایش یارانه نقدی و یا پوپولیستی این چنین باشد، در طول زمان نه تنها قدرت خرید مردم را بیشتر نخواهند کرد، زیرا در این 12 سال بعدی بر سر یارانه 45 هزار تومان افتاد، باز هم تکرار می شود، یعنی مبلغ یارانه ثابت خواهد ماند، اما هر ساله با تورم بیش از 40 درصدی سفره مردم کوچکتر شده و مشکلات معیشتی آنها هر روز بیشتر از گذشته خواهد شد، بنابراین دولت نباید به خاطر این یارانه ناچیز منابع کشور را داشته باشد. تلف کرده، بدون اینکه مردم را از مشکلات باز کند.

این اقتصاددان بیان می‌کند: در مقابل اگر این منابع مصرف شود، هم مردم می‌توانند به یارانه نیاز داشته باشند و همین امر باعث کاهش فقر و بیکاری در جامعه می‌شود، این در حالی است که این دو موضوع، امروز گریبان‌گیرند. اقتصاد و جامعه ایران را گرفته، بنابراین دولت در این زمینه باید راه درست را برگزیند و از تکرار اشت

[ad_2]

Erica Ferrell

نینجا موسیقی غرور آفرین. حل کننده مشکل متخصص حرفه ای سفر. دردسر ساز. ارتباط گر مشتاق

تماس با ما