تورم حداقل ۴۰ درصدی در سال آینده با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی

[ad_1]

فرارو- در حالی که این روزها بودجه سال آینده در مجلس بررسی می شود، هنوز تکلیف ارز 4200 تومانی مشخص نیست، در حالی که دولت اسرار می خواهد حرفی را بزند، اما نمایندگان مجلس در بررسی تلفیق تصمیم دارند با این امر مخالف باشند. است که به نظر می‌رسد سرنوشت ۴۲۰۰ تومانی با سرنوشت برجام خورده است.

به گزف شفشش فرارو گفت: دولت قصد دارد به یکباره می خواهد این موضوع را به هیچ عنوان منطقی حذف کند و به صلاح معیشت مردم نباشد، زیرا این کار باعث یک شوک تورمی بسیار شدید می شود که باعث افزایش قیمت ها در بازار می شود، بنابراین با توجه به شرایط حاضر نباید این کار را به صورت یک دفعه انجام دهد که مجلس نیز جلوی این کار را بگیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه حذف ارز 4200 تومانی باعث می شود تمام کالاها افزایش پیدا کند تا به این صورت که ارز 4200 تومانی به 23 هزار تومان می رسد که در بودجه سال آینده تغییر می کند که این موضوع باعث می شود. در یک تا دو سال آینده کالاهایی که می‌خواهند به آن‌ها تعلق می‌گیرند با افزایش نزدیک به 150 درصدی می‌شوند.

عزتی: این در حالی است که می‌خواهد بر روی سایر کالاها بخواهد و همچنین می‌تواند باعث رشد دسته جمعی قیمت‌ها شود، بنابراین باید در این زمینه مجلس و دولت به این تفاهم برسند که به صورت گسترده و یک بازه طولانی مدت انجام شود. ارز 4200 تومانی را حذف کند، زیرا نمی توان تخصیص را برای همیشه ادامه داد و در صورتی که برجام احیا شد و تحریم ها نیز رفع شد، این موضوع می تواند زمینه را برای حذف ارز 4200 تومانی فراهم کند.

تورم حداقل ۴۰ درصدی در سال آینده با ارز دلار ۴۲۰۰ تومانیبرجام تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی را مشخص خواهد کرد
مرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه مجلس و دولت نمی‌خواهند هیچ کدام از این موارد را حذف کنند ارز 4200 تومانی را برعهده بگیرند، اظهار داشت: طی دو سال گذشته چه دولت قبلی و چه دولت فعلی و همچنین مجلس از آرزوی دم میزنند، اما هر زمانی که تصمیم گیری تصمیم گیری شود. فرا می‌رسد دولت و مجلس این موضوع را میان هم پاسکاری می‌کنند.

وی افزود: به نوعی می توان گفت دولت و مجلس از تبعات تورمزای حذف ارز 4200 تومانی واهمه دارند و این تعلل دارند که در رابطه با تصمیم گیری وجود دلیلی دارد که منتظرند تا تکلیف برجام و رفع تحریم ها مشخص شود، اگر برجام دوباره امضا شود. به طور قطع شاهد بود که ارز 4200 تومانی کنار گذاشته شد.

وی گفت: با توجه به اینکه دلارهای بلوکه شده ایران در مانند کره جنوبی، ژاپن، هند و عراق آزاد خواهد شد، دولت می تواند به قدری افزایش قیمت هایی داشته باشد که ناشی از حذف را پوشش دهد و به نوعی بازار را کنترل و مدیریت کند، اما اگر برجام به طور کلی از بین رود، آن زمان شرایط اقتصادی کشور بسیار وخیم خواهد شد و تصمیمی در رابطه با حذف تصمیم گیری برای تبعات بسیار سنگین را به دنبال خواهد داشت.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه برخی از اقتصاددانان نیز از حذف ارز 4200 تومانی حمایت می کنند، اضافه کرد: این اقتصاددانان هیچ درکی از وضعیت اقتصادی امروز و سیستم معیوب سیاست گذاری و تصمیم گیری در کشور ندارند، این در حالی است که حذف 4200 تومانی باعث می شود، مردم تورم بسیار سنگینی را تجربه می کنند و افزایش قیمت ها به نوعی سر به

افقه ادامه داد این در حالی است که برخی از مقامات ارشد دولت و نمایندگان مجلس همچنین به دنبال حذف یارانه گندم ودارو نیز هستند که این موضوع حتی در صورت احیای برجام می تواند عواقب بسیار جبران ناپذیری داشته باشد، بنابراین تصمیم گیری در این موضوع بسیار نمی تواند باشد. با معیشت مردم و سفره آن‌ها سروکار داشته باشید.

وی با اشاره به اینکه در داخل نیز بعد از احیای برجام بایدی نیز انجام شود تا تبعات تورمی حذف شود. ما نتوانیم با بانکها و مختلف مراوده مالی و بانکی داشته باشیم، به هیچ عنوان نمی توانم از فرصت رفع تحریم استفاده کنیم، بنابراین در این زمینه باید سریعاً و بعد از تعیین تکلیف برجام، افایتیاف نیز وضعش مشخص شود، تا بتوانیم از فرصت استفاده کنیم. رفع تحریم‌ها استفاده کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نمی توانم انتظار رفع تحریم ها را داشته باشد به سرعت در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد، بررسیان کرد: در 6 ماه اول سال آینده، ما با تورم حداقل 40 درصدی روبرو هستیم، زیرا تا زمانی که دلارهای نفتی بخواهد دوباره به دست آید. کشور وارد و میزان افزایش فروش نفت نیز به تثبیت برسد، حداقل چند ماه لازم است، بنابراین نمی‌توانم معجزه کنم از رفع احیای برجام، از سوی دیگر اینکه ما به توافقی با غرب دست پیدا کنیم، از بسزایی می‌کنیم.

[ad_2]

Markus Bennett

مشکل ساز هیپستر پسند. متعصب غذا موزیکال. علاقه مندان به سفر. طرفدار زامبی برنده جایزه

تماس با ما