وقتی مردان پشت دوربین هم بازیگر می‌شوند!

[ad_1]

روزنامه خراسان – ماده کاشیان: از بازیگران پس از مدتی فعالیت در عرصه بازیگری، تصمیم میگیرند فیلم یا سریال خود را بسازند و کارگردانی را تجربه کنند، اما کمتر اتفاق افتاده است که فیلم سازی که به عنوان کارگردان و نه بازیگر، شناخته می شود، می شود. به عنوان بازیگر جلوی دوربین یک اثر برود یا در عرصه بازیگری ماندگار شود. لم سازان انگشت‌شماری هستند که به عنوان بازیگر، جلوی دوربین دیده شده‌اند. به بهانه حضوررکیثث

بهمن فرمان آرا

یکی از کارگردان‌هایی که نسبت به دیگر فیلم سازان تجربه‌های بیشتری در زمینه بازیگری دارند، بهمن فرمان‌آراست. این کارگردان به حال دو بار در ساخته‌های خودش به نام «بوی کافور، عطر سیس». بق گفته فرمان‌آرا، عباس کیارستمی به توصیه می‌کرده در فیلم‌های خودش بازی کند. 78 او سال با فیلم «بوی کافور، عطر یاس» برای اولین بار بازیگری را تجربه کرد و 15 سال بعد برای بازی در نمایش «مردی برای تمام فصول» به کارگردانی خودش، روی صحنه تئاتر رفت.

نقش‌آفرینی های مردان پشت دوربین

فرمان‌آرا سال ۹۵ در آخرین فیلمی که ساخته شده است یعنی «حکایت دریا» هم نقش اصلی فیلم را بازی کرد. این فیلم به سینما پس از چهار سال در اکران آنلاین و در نمایش پخش داخلی منتشر شد. تازه‌ترین تجربه بازیگری فرمان‌آرا مربوط به فیلم اجر رضا درمیشیان است که سال سالها فیلم سازی برای این کارگردان و فیلم نامه نویس جواز و افتخاراتی به همراه داشته است.

ابراهیم حاتمی‌کیا

ابراهیم حاتمی‌کیا جزو کارگردانانی است که تنها در یک فیلم سینمایی به عنوان بازیگر حضور پیدا کرده است. او سال ۹۰ در فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» اثر روح‌ا … حجازی بازی کرد. حاتمیکیا در این فیلم نقش مردی ثروتمند را بر عهده داشت که کارمندش با بازی حمید فرخنژاد میکرد او از همکاری با همسرش نیت خوبی ندارد و به آنها شک کرده بود. مخاطبان از ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان کارگردان آثار دفاع مقدسی پیش‌زمینه ویژگی در ذهن دارند.

نقش‌آفرینی های مردان پشت دوربین

علاوه بر این او در این فیلم گریم متفاوت نسبت به ظاهر همیشگی و واقعی خودش نداشت، بنابراین حضور او در چنین نقشی در فیلم «زندگی خصوصی …» باورپذیر نبود و بازی خودش هم قابل قبول نبود، بنابراین بازی در این اثر، هیچ. آورده‌ای برای او نداشت. شاید به دلیل موفقیتآمیز نبودن این تجربه بود که این کارگردان تصمیم گرفت، فیلم «زندگی خصوصی …» اولین و آخرین فیلمی باشد که در آن به عنوان بازیگر حضور پیدا کرده است و فعالیتش را در حوزه فیلمسازی ادامه می دهد.

مانی حقیقی

از میان شش کارگردانی که در این مطلب نامشان را آوردهایم، تنها مانی واقعی است که در کنار کارگردانی و حتی جدیتر از آن، بازیگری را ادامه داده و اکنون علاوه بر کارگردان به عنوان بازیگر هم شناخته می شود. مانی واقعی فرزند نعمت واقعی فیلم بردار معروف سینما، از سال 81 تا امروز فیلمهای ساخته شده و در تازه ترین فعالیت خود به عنوان کارگردان نیز قصد «تفریق» را با بازی نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار جلوی دوربین ببرد.

نقش‌آفرینی های مردان پشت دوربین

واقعی با بازی در فیلم «درباره الی» در عرصه بازیگری به شهرت رسید و پس از آن در چند فیلم دیگر و به ویژه آثار کمدی مانند «ورود آقایان ممنوع»، «پنجاه کیلو آلبالو» و «چشم و گوش بسته» بازی کرد. کشتارگاه »و« دوزیست آخرین آثار او در مقام بازیگر هستند که این کارگردان در هردوی آن‌ها نقش یک شخصیت منفی وخ را دارند. اولین روز از اولین روز خرداد

علیرضا داوودنژاد

دیگر از کارگردانان پیش کسوت که بازیگری را تجربه کرده است، علیرضا داوودنژاد است. این کارگردان که فیلمسازیاش را قبل از انقلاب میرسد، سال گذشته برای بازی در فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت جلوی دوربین رفت و حضور کوتاهی در این اثر داشت. داوودنژاد طبق گفته خودش پیش از «شنای پروانه» پیشنهادهایی برای بازی داشته، اما علاقه مند نبودن او به این دلیل است که به استثنای فیلم محمد کارت به هیچ کدام از پیشنهادها پاسخ مثبت ندهد.

نقش‌آفرینی های مردان پشت دوربین

نوشته محمد کارت و نقش او در فیلم باعث شد که بین این فیلم و بقیه آثار تفاوتی قائل شود. اولین روز از روز مرگ این کارگردان یکی از انتخاب‌های خوب محمد کارت در «شنای پروانه» است. اولین روز از اولین روز سال

محمدحسین لطیفی

معدود تجربه‌های محمدحسین لطیفی در عرصه بازیگری و اجرا این کارگردان اولین بار قرار بود با سریال «نردبام آسمان» و کاراکتر «تیمور لنگ» به عنوان بازیگر دیده شود، اما حذف بخش های مربوط به این کاراکتر باعث شد اولین تجربه بازیگری این کارگردان با سریال اینترنتی «پیکسل» رقم بخورد. برای اولین بار

نقش‌آفرینی های مردان پشت دوربین

لطیفی که دوستی و همکاری با حامد عنقا را دارد، در سریال «آقازاده» به نویسندگی او و کارگردانی بهرنگ توفیقی ایفای نقش کرده و اکنون با این مجموعه در نمایش خانگی دیده می شود. برای اولین بار در نیمه اول سال در وهله اول هر چند که «پیکسل» زیاد دیده نشد و موفق نبود، اما «آقازاده» تجربه متفاوتی برای این کارگردان دارد.

کیومرث پوراحمد

کیومرث پوراحمد فعالیت هنری خود را با دستیاری کارگردان در سال دار بآغ او با ژانر کودک وارد شد و با نویسندگی فیلمنامه «قصه خیابان دراز» به کارگردانی محسن تقوایی آن را تجربه کرد. مجموعه تلویزیونی قصه‌های مجید، پوراحمد را به شهرت رساند.

نقش‌آفرینی های مردان پشت دوربین

اولین تجربه بازی کیومرث پوراحمد کارگردان نام آشنای سینمای ایران، در فیلم «جمشیدیه» در نقش پدر امیر با «جمشیدیه» دومین ساخته یلدا جبلی پس از فیلم «داره صبح میشه» است. جبلی این فیلم را با همکاری فردین خلعتبری نوشته است. «مشیدیه» فیلمی درباره امنیت روانی در جامعه و با محوریت آسیب‌های زنان از خشونت‌های رایج است. بازی پوراحمد در این فیلم مصنوعی است و در برخی از صحنه‌ها تماشاگر را به خنده وا می‌دارد.

[ad_2]

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما