مقصر اصلی گرانی برنج

[ad_1]

فرارو- قیمت کالاهای اساسی سر به فلک کشیده، قیمت برنج و رشد افسار گسیخته آن به نوعی بررسی شده است، در این رابطه نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس میگوید که برنج خارجی به قیمت نیم دلار خرید و فروش می شود، اما در بازار برنج خارجی ۳۰ هزار تومانی هم پیدا نمی‌شود.

به گزارش فرارو، علیرضا عباسی با اشاره به قانون اجرای جهاد کشاورزی و واگذاری اختیارات بازرگانی محصولات کشاروزی به این وزارتخانه، گفت: مسئول اصلی گرانی غیرمنطقی برنج وزارت جهاد کشاورزی است. وزارت جهاد کشاورزی توان مدیریت بازار را ندارد و در نظارت بر قیمت‌ها کوتاهی کرده است. ما در مجلس پیگیر این موضوع هستیم.

مقصر اصلی گرانی برنج  دولت یا دلالان؟نرخ افزایش قیمت ها در بازار
علی قنبری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به افزایش قیمت برنج از سوی دولت دلایلی که دارد، اظهار داشت: در حال حاضر تنها این برنج نیست که با افزایش قیمت مواجه نشده است، بلکه گوشت، مرغ، لبنیات، روغن، شکر، مسکن، خودرو و …، همچنین با افزایش بسیار زیادی مواجه شده است، بنابراین زمانی که سطح عمومی قیمت ها به یکباره با رشد افسارگسیخته مواجه می شود، شما باید علت را در ساختار اقتصاد ایران جستجو کنید.

وی افزود: به این دلیل که اقتصاد ایران با توجه به تک محصولی بودن، تنها تکیه به نفت دارد، اصولا تورمزا است، حتی زمانیکه برجام به امضا رسید، تورم در ایران تک رقمی شد، اما حتی تورم تک رقمی در بین جهان یک برخ بسیار بالا به ماور، اما در حال حاضر به

قنبری گفت: در مورد رشد قیمت ها، به ویژه در قبال کالاهای اساسی و مایحتاج مردم، عامل دخیل هستند، در وهله اول تحریم ها و قفل نقل و انتقالات بانکی باعث می شود که ما برای کالای اساسی و همچنین تولید با مشکلات فراوان تولید کنیم. قرار است که همان موضوع تمام شده واردات را برابر کند که این موضوع بسیار تأثیرگذار بر روی تمام تولید کالاهای اساسی است، که در نهایت باعث می‌شود کالاها بسیار بدتر از شرایط عادی به دست مردم برسد.

وی اضافه کرد: در وهله دوم به دلیل ناکارآمدی اقتصاد ایران به صورت کلی هزینه تمام کالاها و خدمات بسیار بالا است، در حال حاضر نیز مشکلات اقتصادی دوچندان شده است که به دلایل مختلف وجود دارد که یک طرف به دلیل عدم نظارت که بر آن است. روی بازار انجام می‌شود، با توجه به حضور دلالان و واسطه‌گران کالاها، دست‌های چرخیده و بعد در بازار عرضه می‌شود که همین موضوع باعث افزایش برابری قیمت می‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: به عنوان مثال در مورد برنج ما می توانیم که اگر برنج از سر شالیزار به صورت مستقیم به بازار و واحدهای خرده فروشی عرضه شود، نهایتاً با 20 تا 30 درصد، بالاتر از قیمت خرید از محصول کشاورزی به دست مصرف است. می رسد، اما بازار با توجه به حضور دلال قیمت برنج با افزایش حدود 3 برابری به مردم فروخته می شود، بنابراین این واسطه ها یک دلیل اصلی در افزایش قیمت کالاها در بوده اند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در وهله بعدی نیز سیستم توزیع کالا در کشور به هیچ عنوان مکانیزه نیست و کالا به صورت مویرگی در کشور تولید نمی شود، اگر سیستم کالا در کشور بهروز شود، قدر مسلم در سریعترین زمان ممکن کالاهای اساسی به دست مردم می رسد. می‌رسد، با این شیوه‌ای که کالاهای سنتی را در کشوری که وجود دارد، هزینه می‌کند، اما در عین حال که سیاست‌های اقتصادی در دولت‌های مختلف است، به هیچ عنوان بر اساس شرایط موجود نبوده و همین سیاست‌های اشتباه باعث می‌شوند که قیمت‌ها در بازارهای مختلف ایجاد شود. افزایش بسیار بیشتر شود.

قنبری بیان کرد: بنابراین ناکارآمدی اقتصادی نیز باعث می شود که روز به روز از قدرت خرید مردم کاست شود، سفرهای آنها نیز به مرور کوچکتر می شوند، بنابراین ما نیاز به یک اصلاح ساختاری در حوزه اقتصادی اقتصادی داریم و همچنین اصلاح سیاست گذاری داریم تا بتوانیم بازار و تولید کنیم. را بهتر مدیریت کنیم، این باید حتی با وجود یرجام انجام شود، زیرا تا زمانی که ما اصلاحات ساختاری را در داخل اقتصاد ایران از جنبه های مختلف انجام دهیم، نمی توان انتظار داشت که بازارها به شرایط عادی برگردند.

این اقتصاددان بیان کرد: از سویی دیگر بر احیای برجام و رفع تحریمها ما باید روابط سازنده و مناسب با جهان و به خصوص همسایگان داشته باشیم تا بتوانیم بازار را کنترل کنیم، در وهله بعدی نیز فضای عمومی کشور باید آرام و اعتماد کنیم. دست مردم باز خواهد شد، زیرا در حال حاضر حاضر سرمایه اجتماعی کشور در پایین ترین حد ممکن است، در چنین وضعیتی باید در داخل کشور، فضا را به سوی تفاهم پیش رود، در غیر این صورت ما در حوزه اقتصادی باز هم با تلاطمات بیشتر روبرو می شویم. بود

[ad_2]

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

تماس با ما