مدارگرد مریخ ناسا متوجه می شود که آب در سیاره سرخ بیش از آنچه تصور می شد جریان داشته است

[ad_1]

واشنگتن: معمولاً اعتقاد بر این است که آب در مریخ حدود 3 میلیارد سال پیش تبخیر شده است.

اما دو دانشمند که داده‌های مدارگرد شناسایی مریخ ناسا را ​​مطالعه می‌کنند، نشانه‌هایی از آب مایع در سیاره سرخ را در 2 تا 2.5 میلیارد سال پیش پیدا کردند، به این معنی که آب در آنجا حدود یک میلیارد سال بیشتر از تخمین‌های قبلی جریان داشت.

این یافته ها که در ژورنال AGU Advances منتشر شده است، بر ذخایر نمک کلرید باقی مانده در اثر تبخیر آب ذوب یخی که در سراسر مناظر جریان دارد، متمرکز است.

در حالی که شکل شبکه‌های دره خاصی نشان می‌دهد که ممکن است اخیراً آب در مریخ جریان داشته باشد، رسوبات نمک اولین شواهد معدنی را ارائه می‌کنند که وجود آب مایع را تأیید می‌کند.

اکتشاف سؤالات جدیدی را در مورد مدت زمانی که حیات میکروبی در مریخ می‌توانست زنده بماند، مطرح می‌کند، اگر اصلاً شکل گرفته باشد. حداقل روی زمین، جایی که آب وجود دارد، زندگی نیز وجود دارد.

الن لیسک، محقق فوق دکترا در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز، به همراه پروفسور بتانی المان از موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech)، از داده های ابزار MRO به نام طیف سنج تصویربرداری شناسایی فشرده برای مریخ (CRISM) برای نقشه برداری استفاده کردند. نمک های کلرید در ارتفاعات غنی از خاک رس نیمکره جنوبی مریخ – زمینی که توسط دهانه های برخوردی پوشیده شده است.

این دهانه‌ها یکی از کلیدهای تعیین تاریخ نمک‌ها بودند: هر چه یک زمین دهانه کمتری داشته باشد، جوان‌تر است. دانشمندان با شمارش تعداد دهانه ها در سطحی از سطح، سن آن را تخمین می زنند.

MRO دو دوربین دارد که برای این منظور عالی هستند. دوربین زمینه، با لنز سیاه و سفید زاویه باز، به دانشمندان کمک می کند تا میزان کلریدها را ترسیم کنند.

برای بزرگ‌نمایی، دانشمندان به دوربین رنگی آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح بالا (HiRISE) روی می‌آورند و به آنها اجازه می‌دهد جزئیاتی به کوچکی یک مریخ‌نورد را از فضا ببینند.

لیسک و اهلمن با استفاده از هر دو دوربین برای ایجاد نقشه‌های ارتفاعی دیجیتال دریافتند که بسیاری از نمک‌ها در فرورفتگی‌ها – زمانی محل استخرهای کم عمق – در دشت‌های آتشفشانی با شیب ملایم هستند.

دانشمندان همچنین کانال های پیچ در پیچ و خشک را در این نزدیکی پیدا کردند – جریان های سابق که زمانی رواناب های سطحی (از ذوب گاه به گاه یخ یا یخ های دائمی) را به این حوضچه ها می پوشاندند. شمارش دهانه‌ها و شواهد وجود نمک در بالای زمین‌های آتشفشانی به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا تاریخ‌گذاری رسوبات را تعیین کنند.

Ehlmann از CRISM می‌گوید: «آنچه شگفت‌انگیز است این است که پس از بیش از یک دهه ارائه تصاویر با وضوح بالا، داده‌های استریو و مادون قرمز، MRO اکتشافات جدیدی در مورد ماهیت و زمان این حوضچه‌های نمک باستانی متصل به رودخانه انجام داده است. معاون بازپرس.

مواد معدنی نمک برای اولین بار 14 سال پیش توسط مدارگرد مریخ اودیسه ناسا که در سال 2001 پرتاب شد، کشف شد.

MRO، که دارای ابزارهایی با وضوح بالاتر از Odyssey است، در سال 2005 راه اندازی شد و از آن زمان تاکنون در حال مطالعه نمک ها، در میان بسیاری دیگر از ویژگی های مریخ بوده است.

تلویزیون زنده



[ad_2]

Howard Gaines

مزاحم عمومی کافه قهوه. موسیقی نینجا. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما