راهنمای مخفی تقویم

یک سال رسمی در تقویم امروز ایران یک سال خورشیدی است که از دوازده ماه تشکیل می شود . تقویم قمری در بسیاری از جاهها رایج نیست؛ در تقویم شمسی نیز نیز تعداد ماه ها به همان 12 ماه در سال تقسیم می شود؛ اما این ماهها دیگر ماههای قمری نمی باشند و فازهای ماه در هر روزی از ماه عرضی می تواند اتاق بیفتد. با این حساب، تعداد شبانهروزهای هر ماه قمری که برابر با مدت زمان بین دو رؤیت متوالی هلال ماه نو است، 29 یا 30 شبانهروز گرفته میشود.

منجمان دو تعریف برای ماه دارند؛ ماه نجومی که فاصله زمانی میان دو عبور متوالی قمر از مقابل یک ستاره ثابت است و ماه هلالی ، که فاصله زمانی میان دو مقارنه قمر و خورشید است.ماهی که در آن روزها از آن استفاده می شد، ماه هلالی بود. باشد بنابر این تقویم روشی است که برای نگهداری حساب روزها استفاده می شود، تقویم در واقع مجموعه قواعدی است که بتوان وقایع را به ترتیب زمانی و گاهشماری بر اساس آن بنا نمود. توالی روزها تغییر کرد روز بعد از 5 شنبه، 4 اکتبر به 15 اکتبر 1582 تبدیل شد. و میزان 0.2422 که نزدیک عدد 0.25 است و در هر 4 سال یکبار یک روز به سال اضافه می شود و سال کبیسه یا (Leap Year) اتفاق می افتد.

یکی از معروف ترین و پرکاربرد ترین نوع تقویم که همیشه به مورد استفاده قرار می گیرد تقویم رومیزی است، این تقویم ها می توانند با یک چاپ مناسب درخشندگی خود را بر روی میز ها چند برابر کنند. بیرونی با نوشتن این کتاب راه را به منظور به کار گرفتن واژه ها و اصطلاح های علمـی درون زبان فارسی باز کرد . از جمله ابداعات مهم منسوب به ابوریحان بیرونی، تقویم مکانیکی بیرونی است. برای بالا بردن قدرت اجرایی محتوای این نامه، از دستور «شفاهی» منسوب به ملا هبتالله آخندزاده، رهبر طالبان، و نشانی دفتر اداره امور، که زیر نظر مستقیم ملا حسن آخند، رئیسالوزای این گروه کار میکند، استفاده شده است. در پای این نامه شیخ نورالحق انور، معاون انسجام امور دولت و سرپرست اداره امور طالبان امضا کرده است. در نامه او محدوده استفاده از تقویم هجری قمری «تمام مکاتیب و مراسلات اداری» تعیین شده است. هدف این امر محدوده راهبردی و اجرایی آن را تعیین میکند.

برخی مورخان در زمان او در کتب خود در کنار استفاده از گاهشماری هجری قمری، کلیه تاریخهای مورد نظر خود را، در محدوده زمانی ۸۵۰ تا ۹۸۴ هجری، با گاهشماری با مبدأ رحلت پیامبر نیز تاریخ گذاری کردهاند. پیش از رسمی شدن این گاهشماری، از آن در جوامع شهری افغانستان در کنار گاهشماری هجری قمری و گاهشماری میلادی استفاده میشدهاست. به دلیل عدم دقت واضح گاهشماری قمری، کشورهای اسلامی، از جمله عربستان سعودی این گاهشماری را از امور مالی، اداری و آموزشی خود کنار گذاشتهاند. به دلیل عدم دقت گاهشماری قمری، این تقویم برنامهریزی امور مالی، آموزشی و اداری را با چالش روبهرو میکند. تقویمی که یک سال آن ده روز تغییر کند و آغاز و انجام هر ماهش نیاز به استهلال داشته باشد، نمیتواند مبنای برنامهریزی و محاسبات زمانی دقیق امور مالی، آموزشی و اداری شود. راه حل دیگر اضافه کردن سه ماه به یک دوره 8 ساله قمری ویا در دوره متونیک که برگرفته از نام منجم یونانی به نام متون (433 قبل از میلاد) می باشد در هر دوره 19 ساله قمری برای تطابق به تقویم شمسی 7 ماه به آن اضافه می شود؛ دوره 19 ساله متونیک نسبتاً دقیق می باشد.

بنا بر اطلاعات بالا طول هر سال شمسی معادل 365.25 روز می باشد که برای ارتباط دقیق بین سال شمسی و ماه های قمری جستجو آغاز گردید. این مبدأ در اغلب کشورهای اسلامی، روز جمعه 1 محرم 1 هجری قمری، مطابق 27 تیر 1 هجری شمسی و مطابق 16 ژوئیة 622 میلادی (ژولی) اختیار شده است. در این کشور امور اجرایی عملاً بر گاهشماری میلادی استوار است که خود خورشیدی است. ۲۰۱۸ میلادی به نام توسعه گردشگری پایدار و سال ۲۰۱۹ میلادی به نام سال بین المللی تکریم زبان های عمومی نام گرفته است. تاریخ های میلادی ، شمسی و قمری فوق، مطابق ساعت و تقویم رسمی ایران است. از جمله مهمترین گاهشماریهای دوازدهحیوانی رایج در ایران، تلفیقی از اركان گوناگون سه گاهشماری جلالی، هجری قمری و دوازدهحیوانی چینی بوده است. شرفالزمان طاهر مروزی نیز درباره گاهشماری دوازدهحیوانی گزارش كوتاهی آورده است. این مبدأ قراردادی است و 59 تا 71 شبانهروز قبل از تاریخ تقریبی هجرت پیامبر اکرم (ص) اختیار شده است. دراین بخش امکان مشاهده آنلاین تاریخ امروز ایران ( امروز چندم است؟ ) ، تاریخ روزهای گذشته و آینده و مناسبت هر روز وجود دارد.

البته، این امکان وجود دارد که هلال ماه نو در مکانی بر روی کرة زمین، دقایقی قبل یا بعد از لحظة غروب خورشید روزهای بیست و نهم یا سی اُم رؤیت شود. تاریخ اول هر ماه با رؤیت هلال ماه نو در شامگاه روز بیست و نهم یا سی اُم ماه قبل ماه، به ثبوت میرسد. بااین حال دانستن اینکه تاریخ میلادی امروز چندمه ، ازآنجا اهمیت داردکه تقویم میلادی (گریگوری) دربسیاری ازکشورهای جهان مبنای تعیین تاریخ روز بوده و ازآن میتوان بعنوان تقویم بین المللی یاد کرد. یعنی در حقیقت مبدأ تاریخ برای کسانی که آغاز شبانهروز را از نیمه شب میگیرند، روز جمعه 1 محرم سال 1 قمری و برای کسانی که آغاز شبانهروز را از غروب خورشید میگیرند، پنج شنبه 1 محرم سال 1 قمری است. با مقایسه جدول ایام هفته در تقویم نجومی ، با کیفیت اصلاح سر در ایام ماه، بهترین روز را انتخاب کنید.

شما باید در این اپلیکیشن هدفها، عادتها و فهرستی از کارهای مرتبط با هدفهایتان را وارد کنید. آغاز هر ماه باید به روشهای پیچیدهای از جمله «استهلال» چند فرد “مومن” و حکم یک مقام باصلاحیت تثبیت شود. هر شخصی که در تیم شما حضور دارد باید دقیقاً بداند چه کاری را چه در زمانی و به چه شکلی انجام بدهد. اگرچه، در عربستان تقویم رسمی قمری است، ولی در واقع، این تقویم تنها در مناسبتهای مذهبی به کاربرد دارد. در تنظیم تقویم قمری، ماه شمسی ملاک نمی باشد و برای اینکه طول ماههای قمری صحیح باشد و بین ماهها مطابقت وجود داشته باشد، یک راه حل اینست ماههای قمری را یک در میان 29 روز و 30 روزه باشد. یکشنبه برای گرفتن ناخن، روز مبارک و مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بی برکتی در زندگی گردد.

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تماس با ما