آشنایی با روش های افزایش سرمایه

[ad_1]

افزایش سرمایه یکی از راه های خدمات مالی شرکت ها است و هدف آن اصلاح ساختار سرمایه شرکت یا تامین منابع مالی جدید برای توسعه فعالیت ها مانند افزایش ظرفیت تولید، راه اندازی طرح های توسعه، نوسازی ماشین آلات و … است.

رابطه افزایش سرمایه و تحلیل بنیادی

افزایش سرمایه یکی از مباحث مهمی است که در تحلیل فاندامنتال و محاسبه ارزش ذاتی هر سهم باید مورد توجه رار قرار دهد. علاوه بر این، سرمایه گذارانی که بر اساس تحلیل تکنیکال اقدام به خرید فروش می کنند نیز باید با روش های افزایش سرمایه بر قیمت سهام شرکت ها آشنا شوند تا در تحلیل های خود مرتکب اشتباه نشوند.

انواع روش های افزایش سرمایه کدامند؟

شرکت ها می توانند از چند طریق نسبت به افزایش سرمایه اقدام کنند که عبارتند از: افزایش سرمایه از محل اندوخته یا انباشته، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات موجود، افزایش سرمایه از محل ارزشیابی ارزشی ها و افزایش سرمایه به روش صرف سهام. در ادامه در خصوص هر یک از این روش‌ها توضیحات لازم ارائه می‌شود.

۱) افزایش سرمایه از محل اندوخته یا انباشته

اولین روز سال افزایش سرمایه از محل اندوخته به این معناست که شرکت بخشی از این سود انباشته را به سرمایه اسمی خود کرده و با آن، به سهامداران جدید اعطا می کند. در این اتا ازافز سرمایه تعداد سهامداران سهامدار است این سهام به عنوان جایزه به سهامدار پرتفوی اضافه می شود.

افزایش سرمایه از این محل، توان مالی شرکت را افزایش می دهد. از سوی دیگر، از سوی دیگر

به عنوان مثال، اگر شرکتی اقدام به افزایش سرمایه 100 درصدی از محل سود انباشته کند، به هر یک از سهامداران درست به تعداد سهامی که دارند، سهام تعلق می گیرد.

۲) افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالب حال شده

در این روش، شرکت سهامی را تحت عنوان حق تقدم خرید سهام منتشر کرده و با توجه به درصد مالکیت هر یک از سهامداران و درصد افزایش سرمایه، تعداد مشخصی از حق تقدم در سهامداران قرار می دهد. دارندگان نهایی تحقم نیز برای تبدیل شدن به حق تقدم به سهام، باید وجهی را در بازار سرمایه ایران ارزش اسمی هر مبلغ ۱۰۰۰ ریال در نظر گرفته می‌شود.

هر یک از سهامداران شرکتی که به آنها حق تقدم گرفته شده است می تواند در این افزایش سرمایه شرکت نکنند و حق تقدم خود را در بازار به فروش برسانند. از جمله ورود سرمایه افزایش سرمایه از محل آورده نقدی می توانم به نقدینگی جدید به شرکت اشاره نمود.

۳) افزایش سرمایه از محل ارزیابی دارایی ها

از سوی دیگر، از سوی دیگر، از جمله دارایی های ثابت مشهود می توانم به زمین، ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات و… اشاره کرد.

۴) افزایش سرمایه به روش صرف سهام

چه سرکتی سهام خود را به قیمتی بیشتر از قیمت اسمی آن در در افزایش سرمایه به روش صرف سهام، شرکت سهام خود را از طریق پذیرش و با قیمتی بیش از قیمت اسمی به. در مورد یک منطقه بزرگ از یک منطقه بزرگ از یک منطقه بزرگ افزایش سرمایه به روش صرف سهام خود به دو نوع تقسیم می شود:

● افزایش سرمایه از محل صرف سهام با حفظ حق تقدم

در این روش، سهامداران فعلی شرکت در افزایش سرمایه دارند. از همین رو، با توجه به تعداد سهام تحت مالکیت هر سهامدار و میزان افزایش سرمایه، به سهامداران

افزایش سرمایه از محل مصرف سهام با سلب حق تقدم

افزایش سرمایه با سلب حق تقدم به معنای افزایش سرمایه با سلب حق تقدم از سهامداران د یال به عبارت دیگر، در این روش اولویتی برای سهامداران فعلی برای شرکت در افزایش سرمایه وجود ندارد و سهام جدید، از طریق پذیرش در مدت کوتاهی در بازار به فروش میرسد.

در صوری در سامانه آموزشی کارگزاری مفید به نشانی learning.emofid.com بیش ازز به‌طور معمول، کلاس‌های بورسی به صورت رایگان و غیر حضوری برگزار می‌شوند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد

[ad_2]

Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور