آرزوی ؛ به نام مردم به کام دیگران

[ad_1]

س از کش و قوس‌های فراوان روز یکشنبه ۱۵ اسفند ماه نمایندگان مجلس رای به حذف ۴۲۰۰ تومانی رسیدند. آرزویی که به گفته فعالان اقتصادی به نام مردم و به کام دیگران توزیع می‌شود.

به گزارش مهر، از فروردین سال 97 و پس از افزایش نرخ دلار به 5 هزار تومان شوکی به بازار ارز وارد شد که پژواک آن ستاد دولت رفت و در نهایت تصمیم مقامات ارشد کشوری بر آن شد تا با تثبیت نرخ دلار روی رقم 4. 2000 تومان برای کلیه امور ارزی ، بازار را با یک نرخ مدیریت کنند. دولت به قدری بر تصمیمِ دستوری خود مبنی بر تثبیت نرخ ارز مصمم بود که آتا

بر خلاف آنچه که دولتمردان تصور می کنند، با اعمال این سیاست نه تنها مدیریت بازار ارز به حاشیه رانده می شود بلکه به قدری دروازه های سودجویی در بازار ارز و تجارت باز می شود که دولت به نسبی از تصمیم خود عقب نشینی و در مرداد ماه سال 97 اعلام می کند. کرد که فقط ۲۵ قلم کالا مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند.

ماجرا به همین جا ختم نشد و با توجه به باز شدن دریچه های مختلف سودجویی و معاملات ارزی دولت، در ادامه لیست اقلام مشمول دریافت آرزوی کوچکتر و در نهایت محدود به 7 گروه کالایی شامل «جو»، «ذرت»، «گندم». «روغن خام»، «دارو»، «تجهیزات پزشکی» و «انواع دانه‌های روغنی (سویا)» شد.

بر این اساس به دولت دوازدهم کم و بیش از حد دنبال حذف آرزوی ازز اقتصاد ایران بود با روی کار آمدن دولت سیزدهم، ابتدا لایحه حذف آرزوی انتخاب را به مجلس ارسال کرد، اما نمایندگان مجلس دست رد به درخواست دولت زدند و در ادامه دولت در لایحه بودجه سال 1401، 4200 حذف ارزی را برای سال آینده پیش بینی کرد.

در این بین اخبار ضد و نقیضی در مورد حذف آرزویی در زمستان سال جاری از سوی دولتمردان و فعالان اقتصادی منتشر می شود که در نهایت دولت اعلام می کند که فعلا قصدی برای حذف 4200 تومانی ندارد.

مهر مجلس بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

برای اولین بار بر این اساس به دولت اجازه داده می شود که نسبت به حذف کالاهای اساسی از سبد آرزوی تصمیم گیری کند. همچنین به منظور جبران زیان مصرف کننده مصرف کننده موظف به پیش بینی کالابرگ الکترونیکی شد.

آرزوی ؛ به نام مردم به کام دیگران

اولین روز سال بنابراین ۴۲۰۰تز یز

وی افزود: حذف 4200 تومانی آثار مثبت در اقتصاد کشور خواهد داشت، زیرا این آرزو به نام مردم و به کا است. این آرزو برای غذا و دارو بود، اما هیچ اثر مثبتی در این بخش‌ها نداشت. سودهای بزرگی از تخصیص هیچ آرزویی توزیع نشد، اما نتیجه‌ای برای مردم نداشت.

روغنی گفت: باید توجه داشت که با توجه به این که چگونه مردم معاش را از اهمیت بالایی برخوردار کند، دولت باید روش های جایگزین برای کاهش مشکلات معیشتی مردم به ویژه قشر آسیب پذیر را در قالب شیوه های مختلف مانند پرداخت یارانه، در دستور کار قرار دهد.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مردم باید در مورد حمایت قرار بگیرند، اظهار کرد: در مورد کالابرگ باید اشاره شود که این سیاست می تواند یک سیاست موقت باشد، زیرا در زمان انقلاب نیستیم که نیاز به توزیع کوپن باشد. از سویی دیگر احتمال تشکیل بازار سیاه برای خرید و فروش کالابرگ نیز وجود دارد. بهتر است دولت افزایش یارانه نقدی را در دستور کار قرار دهد.

آرزوی کمکی به مردم معاش نکرد

همچنین علیرضا کلاهی صمدی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر هیچ اظهارنظری: حذف آرزوی سیاست مناسبی است، زیرا تبدیل به محلی برای آلودگی و رانت شده است و به یک مورد از اهمیتی که برای آن در نظر گرفته شده بود، تبدیل می شود. نرسید.

برای اولین بار همچنین در برخی از حوزه‌ها بازار را بهم زد.

کلاهی گفت: بهترین دره‌ای که در اقتصاد ایران داشتیم مربوط به دوره‌های می‌شود که ارز تک نرخی بود. سیاستمداران باید بدانند که دستوری کردن اقتصاد هیچ کمکی به کشور و مردم نمی‌کند.

وی تاکید کرد: البته با توجه به این که حذف ارز تورم زاست، دولت باید نسبت به مدیریت اجرای این سیاست بر معیشت تومانی ارزش ها را داشته باشد.

دولت حمایت از معاش مردم را وظیفه خود بداند

فرشید شکراخی اگر دولت نوع مواد اولیه را به درستی مدیریت کند گرانی آنچنانی نیز نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: نکته قابل توجهی است که با توجه به وضعیت تورم، مردم کالاهای مانند نان و تخم مرغ را ارزان قیمت کالاهای دیگر در سفره خود کرده اند، اگر این کالاها را هم از سفره مردم حذف کنیم، چیزی باقی نمیماند، بنابراین حتما باید موضوع را حذف کند. حمایت از حداقل معاش مردم را جزو وظایف خود بداند.

برای اولین بار

خدای کالایی مشخص کرد: اعطای برگ باید به عنوان سیاست موقت در دستور کار دولت باشد. به جای آن دولت باید به دنبال درمان رایگان، بیمه سلامت برای همه، کاهش هزینه های حمل و نقل، کاهش هزینه های تولید، افزایش دستمزد، افزایش تولید ناخالص ملی و تک نرخی شدن ارز باشد.

وی با بیان اینکه حذف ارز 4200 تومانی برای کشور باعث می شود، افزود: به مرور به سمت تکی نرخ ارز نیز پیش برود، زیرا در حال حاضر حاضر ما با انواع و اقسام آرزوها در کشوری که می تواند منجر به ایجاد و تجربه شود. کرده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: از سویی دیگر نیز دولت باید با حمایت از تولید، خدمات و ارزش زمینه های کاهش نسبی ارز و افزایش تولید ناخالص ملی را نیز فراهم کند. در این صورت ثروت کشور زیاد می‌شود، هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد و با تقویت ریال، قدرت خرید مردم بالا.

[ad_2]

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما