کیفیت خودروسازی در ایران از چه مسیری باید تغییر کند؟

[ad_1]

فرارو- کیفیت پایین و بالا بودن قیمت خودروهای داخلی دو انتقاد کهنه مردم و تحقیقات به صنعت خودروسازی که همچ است این نارضایتی تا جایی پیش رفت که رهبری دو روز قبل این انتقادها و نارضایتی ها را درست خواند و گفت: این همه حمایت در طول این سالها از صنعت خودرو در کشور است که کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضیاند درست هم میگویند، حق با مردم است. ؛ یعنی اعتراض مردم بجاست، این صنعت راضی است که جلب کند.

به گزارش فرارو ، الا هم رضا فاطمی امین، وزیر صمت هم گلایه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه کیفیت خودرو و دوصضیح تضیحهع عضیحه ع کیفیفیهکیفیکیفیکیفی کیفیفیهکیفیکیفی کیفیههکیفیکیفیکیفی کیفیههکیفی هکیفی هه قط

او معتقد است که درست نبودن روابط سازنده و قطعه ساز به کاهش کیفیت قطعه است. وزیر صمت گفته، نون خودروسازها قطعه سازها را نمی‌دهند، در روز آنو کودروساز همتوند تولودش متواقف كند و به هومن دل مققائه

فاطمی امین برای بهبود کیفیت خودروهای داخلی هم گفته است که در حال تدوین برنامه راهبردی خودرو، اما نگفته است که این برنامه راهبردی شامل چه جزئیاتی است و با چه روشی برای افزایش کیفیت خودروسازی در ایران خواهد شد.

کیفیت خودروسازی در ایران از چه مسیری باید تغییر کند؟فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درباره راه‌های بهبود کیفیت خودروسازی در ایران، در گفتگو با فرارو :ت: مسائل مربوط به امروز نیست. چهل سال است که مردم ماشین می‌خرند و هر بلایی سرشان می‌آید. اما در آن سو عده‌ای می‌گویند که شما تحمل کنید و ما قرار بگیرید که در حال پیشرفت و توسعه و پیشرفت باشید. اما هیچ وقت هم نمی‌رسیم. بعد از آن‌ها می‌روند و نفرات می‌آیند. هر چند نفر جدید هم حرف قبلی ها می زنند. می‌آید می‌گوید که ۲۰ سال به من زمان بدهید، یکی دیگر هم می‌گوید ۳۰ به فرصت و زمان بدهید. اما آخر سر هم شرایط همان است که بود و هست.

در مورد یک منطقه بزرگ از یک منطقه بزرگ از یک منطقه بزرگ در واقع موضوع بنگاه دارانه است و بین شرکت ها و مردم است. اما نیرو‌های حاکمیتی این موضوع را در طول چهار دهه گذشته یک مسئله حاکمیتی کردند. الان هم این مشکل حل غیر سیاسی نیست. بدین معنا که آن نیرو‌های سیاسی در گام اول پذیرفته می‌شوند که این پدیده بنگاه دارانه است و چیزی بین مردم و ر. بعد به جای حمایت از کارتل‌ها و ذی نفع‌ها این بازار به سمت مردم حرکت می‌کنند و آن‌ها را می‌کنند. از طرفی برای اینکه چه سودی برای آن‌ها را می‌سازند باید در بازار را در نظر بگیرند

این کارشناس صنعت خودرو افزود: اگر این بین چهار شرکت هم ورشکست شد، خب شد. کسی که نمی‌تواند به جامعه نیاز داشته باشد، طبیعی است که با چنین اتفاقی مواجه شود. در حال حاضر ضرری که شرکت خودروساز می‌زند بسیار وحشتناک تر است. ما ۱۰ تا ۱۵ هزار کشته جاده‌ای داریم. سالی چند ده میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کنیم. هوا را داریم. از همه بدتر، اینها سرمایه اجتماعی حاکمیت را حراج کردند. در واقع تبدیل شدن موضوع نارضایتی از کیفیت به نارضایتی از سیستم مدیریتی در کشور تبدیل شده است.

زاوه به صف اما گفته اند که مردم ناراضی هستند. خودروسازان چرا از رهبری عذرخواهی می‌کنند، آن‌ها به خاطر کار‌هایی ده اما می‌بینیم که خودروسازان همان مسیر قبلی را در پیش گرفته اند. به نظر من راه حل اول برای این موضوع، یک راه حل سیاسی است. راه حل سیاسی هم یعنی همه کسانی که در این چند دهه در ایجاد این فضای نامطلوب و گزارش های غلط داده شده اند تنبیه و محاکمه می شوند تا این روند ادامه پیدا کند.

وی اضافه کرد: تا پیش از این که رهبری انتقاد کنند، ما هر چه می‌گفتیم صنعت خودرو ناکارآمد است و ناراضی هستند، به مردم می‌زدند که شما غرب زده و تولیدی و ضد تولید داخل هستید. اما حالا که رهبری به موضوع ورود کرده اند، دیگر نمی‌توانند این زنی‌ها را تکرار کنند. خود تشخیص مصلحت نظام یک ماه قبل در مورد واردات خودرو گفته بود که این خلاف سیاستهای نظام است. کجای سیاست‌های نظام این بوده است که در حق مردم برای خرید کالا مانند لوازم خانگی، خودرو و هر چیزی دیگر ظلم بوده است. بنابراین گام اول این است که افراد دروغ گو تنبیه شوند. برای اینکه دیگر کسی دروغ نگوید. از آن فردی که خواسته است برود و به سنگ و ونزوئلا انجام دهد و تا بعد از آن انجام دهد. هر کسی که تصویر نادرستی را ارائه کند، از این مسیری که ما داریم می‌رویم. این فرد از اعتماد سو استفاده کرده است. این یا از بلاهت طرف بوده یا می‌دانسته که به بالادستی چه می‌گوید و این کار را انجام داده است. بنابراین گام اول این است. .عنی شما تا این کار را انجام دهید باز دروغ دروغ صف خواهد کشید و مسائلی حل نمی‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه گام دوم این است که فضا را آزاد بگذاریم، گفت: باید هر چه فکر می کند، یعنی خودش فکر می کند، نه اینکه ما فکر می کنم. یعنی آن نگاه قیم مابانه میان مردم را جمع کنیم. چه بگویم مثلا افراد باید اهلیت داشته باشند تا وارد این زمینه شوند. من واقعا متوجه نمی‌شوم این یعنی چه این جملات. عنی چه که فرد باید اهلیت داشته باشد که وارد صنعت خودرو شود. این اهلیت چگونه چک می شود. چه کسی اهلیت است. چه کسی این اجازه را به خود بدهد که اهلیت در کشور باشد؛ بنابراین باید این‌ها را جمع کنیم و اجازه دهیم بهیم رقابت فضایی وجود داشته باشد و کسی برای آن تصمیم بگیرد و فرد خودش را برای سرمایه‌گذاری تصمیم بگیرد.

زاوه تاکید کرد: مطمئن باشید اگر چنین زمینه‌ای فراهم شود در بازه ۵ تا ۶ سال همه این مشکلات حل می‌شود. در حال حاضر فضای کسب و کار و کار صنعت خودرو در ایران یک فضای مسموم است. اگر شما بخواهید به کار نیاز داخلی خود را تولید کنید، مطمئناً باید شکست بخورد. ما نهایتا باید یک جا ۵ مدل اتومبیل را در تیراژهای چندصد هزار دستی علاوه بر این مصرف داخلی مان هم باز باشد تا مردم هر وسیله را خواستند بیاورند و استفاده کنند. اینها موضوعات مختلفی دارند. آیا الان صنعت پتروشیمی ما فقط برای صنایع داخلی تولید می کنند؟ آیا کسی در صنایع پتروشیمی فقط به بازار داخلی فکر می کند؟ آیا در صنایع فولاد، سیمان و … کسی این گونه فکر می کند؟ در این جاها هم باید محدودیت ها را وارد کرد تا کیفیت عرضه آن ها افزایش پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر باید به سمت بازار باز حرکت کرد و از آن سو بحث حمایت از صنایع را با بهبود شر تنها راهی که وجود دارد این است که کسب و کار را به گونه ای انجام دهد که هرکسی در این زمینه می بیند که یک فعالیت اقتصادی را در یک حوزه انجام می دهد به راحتی کارش را شروع می کند. شما در حال حاضر اگر در ایران هستید، از لحظه‌ای که تصمیم بگیرید تا لحظه‌ای که می‌توانید به نقطه‌ای برسید، ثبت کنید. یعنی مثلا یک کارت بازرگانی داشته باشید. کدهای مالیاتی داشته باشید. دو سال زمان میبرد. بعد در چنین شرایطی چگونه انتظار داریم که دستور بدهیم که آقایان درست کار کنند و همه چیز درست شود. آیا چنین مواردی امکان پذیر است؟ آیا این کار درست شده است؟

زاوه گفت: ما باید به سمت حذف محدودیت‌ها برویم و در آن همه دروغگوها را هم محاکمه کنیم. همه آن‌ها را تنبیه کنیم تا کسی در این کشور دروغ نگوید. تا هر کسی که به مردم دروغ می گوید که برای او تبعات دارد.

[ad_2]

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.

تماس با ما