کریسمس در میانه‌ی محدودیت‌ها و گرانی

[ad_1]

روزنامه توسعه ایرانی: از ۲۵۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان. این تنها قیمت یک درخت کاج مصنوعی در اندازه‌های مختلف است. درختی که دیگر نماد سال نو می شود. نه به تنهایی بلکه با مقدار زیادی تزئین که باید برای آن هم هزینه‌های ویژه و گزافی پرداخت شود. اما این هزینه های گزاف هم در میانه روزهای پرآشوب باعث نمی شود که حال و هوای برخی از خیابان ها در تهران در روزهای آغاز زمستان کمتر از خیابان های یک شهر اروپایی باشد.

کریسمس در میانه‌ی محدودیت‌ها و گرانی

خیابان میرزای شیرازی که به محل خرید و فروش اسباب بازی معروف است، ایکی امادا در قدیم الایام این خیابان به دلیل سکونت بیشتر هموطنان ارمنی، بازار عیاد مسیحی هم بود و به همین دلیل ویترین مغازه های آن در کریسمس مملو از عروسک های بزرگ بابانوئل با ریش سفید و لباس های زنگوله دار قرمز، کاج های تزئین شده با ستاره و گوی های رنگی قرمز است.

دیگر حال است این بازار به یک جاذبه گردشگری مرکز تهران تبدیل شده است و در ماه دسامبر نه تنها پذیرای مسیحی ها که فرصت مناسبی برای گشت و گذار همه خانواده های تهرانی است. انواده‌هایی که جشن کریسمس را در دین و مذهب و سنتخ برگزار می‌کنند حتی حاضرند هر سال هزینه‌های بسیاری را برای برگزاری آن بپردازند. گرچه به گفته فروشندگان لوازمک

برای اولین بار به مناسبت همه این میل مهمان بسیاری هم دارند و برخی آن را نماد غربزدگی و تجمل و هویت ستیزی می‌دانند.

جشن کریسمس و افسانه بابانوئل

کریسمس در میانه‌ی محدودیت‌ها و گرانی

مسیحیان هر ساله ۲۵ دسامبر را به عنوان روز تولد مسیح، جشن میگیرند، و عید آن را کریسمس می‌نامند. ایام دوازده روز کریسمس با زادروز مسیح در ۲۵ دسامبر آغاز شده و تا جشن خواج شویان در روز ۶ ژانویه ادامه برای اولین بار

بابانوئل همیشه یک پیرمرد قرمزپوش ریش سفید نبود. او در واقع اسقفی با نام نیکلاس قدیس از قرن چهارم میلادی است که در شهر میرا در آسیای صغیر و ترکیه امرو قرار دارد. او در تاریخ ششم دسامبر سال 343 درگذشت و پس از مرگ

افسانه سنت نیکلاس در قرون وسطی به‌عنوان محافظ کودکان خوب و با ادب شناخته می‌شد. او به بچه‌های جایزه خوب می‌داد و با کمک همکارش «بابا شلاقی» بچه‌های بد را ادب می‌کرد.

از طرفی روز اول بنابراین کلاه اسقفی وصلیب نیکلاس قدیس به لباس و کلاه قرمز تبدیل شد. بابانوئل وزن اضافه کرد و یک گونی هدیه برای بچه های خوب و با ادب روی دوشش گذاشت.

بازار بزرگ اقتصادی کریسمس

گزارش آمار منتشر شده از سوی خبرگزاری فارس در زمستان سال بگذش از ۶ همچنین در این گزارش ادعا شده است که 90 درصد از این کاج‌های مسیحی نبوده‌اند. در حالی که برخی از این ادعاها را بزرگنمایی میدانند، اما آن را خیلی دور از واقعیت نمیدانند، چرا که نگاهی به مراسمی چون هالووین و ولنتاین هم که جشنهای غیرهای بومی هستند، در سالهای متوالی از رونق قابل توجه است و آن را می بینند. فراوانی و تنوع اقلامی مورد نیاز برای برگزاری این مراسم در بازار است.

کریسمس در میانه‌ی محدودیت‌ها و گرانی

یکی از فروشندگان خیابان میرزای شیرازی می‌گوید: «شاید سال‌های گذشته عروسک‌های بابانوئل به انگشتان یک دست. اما حالا می‌توانم از میان اندازه‌ها و جنس‌های مختلف ده‌ها مدل انتخاب کردم».

او ادامه می‌دهد: «عروسک‌های بابانوئل بسته به جنس و اندازه، در حدود ۱۷۰ تا ۳ میلیون تومان قیمت دارن. حتی خریدها به درخت و عروسک ختم نمیشود و گوزن کریسمس، ست کفش و لباس کریسمس، شمع وماگ کریسمس و … اقلامی ست که به لیست خرید وسایل کریسمس اضافه کرده ایم و مورد استقبال هم قرار گرفته است ».

گرچه به گفته فروشندگان لوازمک در مورد یک منطقه بزرگ

او معتقد است: «زیاد شدن این قبیله اقلام در بازار دو جنبه دارد. اولین روز از اولین روز خرداد

تب کریسمس در اینستاگرام

کریسمس در میانه‌ی محدودیت‌ها و گرانی

جستجوی ایرانی آخرین هشتگ کریسمس در اینستاگرام، نشان می دهدها0 در اینستاگرام نزدیک به 50 هزار مطلب و عکس در مورد کریسمس منتشر کرده که درصد بالایی از این مطالب مربوط به چند روز گذشته است. کاربران همچنین در این شبکه اجتماعی نزدیک به 90 هزار مطلب و عکس در مورد بابانوئل منتشر کرده اند.

امان‌الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه در این باره می‌گوید:

«از سویی به دلیل شادی در کشور، مردم در مراسمی برگزار می‌شوند که شادی و خوشحالی را به آن می‌رسانند. از سوی دیگر، از سوی دیگر

حس تمایز

در که قرایی مقدم این موضوع را نشان می دهد از میان شادی های جمعی و البته شبکه های اجتماعی میداند، عده زیادی به ویژه در سیاسیون و صاحبان قدرت، این استقبال را به نفوذ خزنده فرهنگ غربی در میان ایرانیان با هدف تأثیرگذاری و تخریب فرهنگ بومی میدانند. .

کریسمس در میانه‌ی محدودیت‌ها و گرانی

سید جواد میری، جامعه شناس و استاد دانشگاه معتقد است: «اقبال از آیین های غربی و ور آنچچ مربوط به غرب است، به ساختی از ایرانیان حس نوعی تمایز و تفاوت می دهد. مراسمی که برگزار می‌شود جشن‌های غربی می‌کنند به نوعی مکان‌گذاری اجتماعی دارند. بدین معنا که افراد با این کار خود را از دیگران متمایز کرده اند. این میل به نشان دادن تمایز خود از دیگران یکی از پیامدهای زندگی کلان شهری است.

جستجوی ایرانی آخرین هشتگ کریسمس در اینستاگرام، نشان می دهدها0 در اینستاگرام نزدیک به 50 هزار مطلب و عکس در مورد کریسمس منتشر کرده است که درصد بالایی از این مطالب مربوط به چند روز گذشته است.

میل به تظاهر در دو موضوع پوشش و نسبتی که افراد با اشیاء نمی توانند، متجلی شود، به این صورت است که افراد مثلا یک گوشی یا ماشین گران یا هدیه ولنتاین یا درخت کریسمس میخرند و عکسهای آن را در فضای مجازی به دیگران نشان می دهند تا می دهند. به آن‌ها می‌گویند ما متمایز هستیم».

کریسمس به فرهنگ ایرانی لطمه میزند؟

در این میان در حالی که برخی نگران مردم به مراسم کریسمس و زوال فرهنگ وطنی هستند، برخی دیگر نیز نگاهی خوشبینانه به این موضوع دارند و معتقدند، فرهنگها از همین مبادلات شکل گرفته اند و نباید نگران باشند.

در این باره فرهاد ادیبی، جامعه شناس با بیان اینکه ایرانی ها هم ردی در فرهنگ کریسمس دارند و سنت هدیه کریسمس، حتی ریشه ایرانی دارد میگوید: «او لهراسب، جاماسب و گشتاسب مغ پارسی بودن (کاسپر، ملیکور و بالتازار در متون مسیحی) ه با مسیح تازه متولد شده دیدار کردند و به مادر مسیح زر ، مر و کندر هدیه دادن وه

کریسمس در میانه‌ی محدودیت‌ها و گرانی

حتی در متون تاریخی به نقل از اُ. هنری چنین آمده است که «همانطور که میدانید، سه مرد خردمند شرقی کسانی بودند که هنگام تولد مسیح بودند، در محل اختفای حضرت مریم، برای او هدایای ارزشمندی بردند.آنها بودند که سنت هدیه کریسمس را آفریدند. بودن د ند

ادیبی با بیان اینکه این موضوع نشان می دهد فرهنگ های مختلف وامدار ترکیبی هستند، نتیجه می گیرد که نباید نگران نفوذ فرهنگ غربی در کشور بود و با آن مقابله کرد و در عوض باید به خود ارج بیشتر نهاد و آن را به نسل جدید منتقل کرد.

[ad_2]

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما