برترین ها: این خلاصهای از یک گزارش درباره هشتگ «پایان مهمان» است که در یکی از وبسایتهای فارسیزبان منتشر میشود.
گفتگوی ۵۰ دقیقهای محمدجواد وزیر امور خارجه ایران با شبکه تلویزیونی طلوع نیوز افغانستان واکنشهای عدهای برخورد او را در شان نماینده سیاسی یک کشور ندانسته و تلاش کردند با ترند کردن هشتگ «آنپای مهمان» و درخواست از مهاجران افغانستانی ساکن ایران برای بازگشت به وطن خود به آن پاسخ بدهند. یروهی هم این هشتگ را نژادپرستانه برشمردند.
اولین روز از روز اول اما به پناهجویان و پناهندگانی که به سیاسی یا بر اثر جنگهای دخخ سالها پیش به نیروی کار مهاجر که به کشورهای غربی میرفتند لقب «کارگر میهمان» داده شد. عباراتی که امروز به شدت مورد است، آرا که بیشتر از این نیروها کار می کنند، به طور موقت در آن کشور. بلکه زندگی تازهای در آن جغرافیا ساختند.
فرزندانشان آنجا به دنیا آمدند و حتی در آن سرزمینها از دنیا رفتند. به مرور مسجل شد اطلاق کلمه میهمان به این افراد نابخردانه ; چرا کسی را نمیشود که به مهاجرت تا ابد میهمان بخواند. حتی واژه مهاجر هم به دلیل هویت فرد را به تصویر جاودانه با لحظه ای از موقعیت پیشین او (هنگام ورود به کشور تازه) تداعی هم در برخی از کشورهای امروز انتقاد است. »
او با ذکر این مقدمه تاریخی درباره واژه میهمان میگوید اساساً چنین تعریفی برای افغانستانیتبارهای ساکن ایران (که بسیار ظریف به اشتباه آنها را «افغانی» که واحد پول افغانستان است، مینامند!) از اساس نادرست است: نادرستی این عبارت از چند جهت است. . واژه میهمان ناظر بر این تعریف است که افراد مورد اشاره دیر یا زود به کشورشان بازگردند. در حالی که در عصر جهانی میلیون ها انسان در کل کره زمین جابه جا می شوند و در آنجا به کار و تحصیل می کنند، یا از کودکی در آنجا بزرگ می شوند و زندگی تشکیل می دهند و همان جا دفن می شوند.
مهرداد درویشپور به طور خاص به تبعیضهای متعددی که در حوزه حقوق شهروندی به افغانستانیها روا شده اشاره میکند و میگوید: بسیاری از افغانستانیها در ایران از حق تحصیل بازماندهاند، برای دریافت کارت اقامت با مشکل مشکلاند، ازدواج مردان آنها با زنان ایرانیتبار با تبعیض روبرو هستند. است، از بهترین شرایط برای تامین شغل، مسکن و نیازهای زندگی.
ماجرای رفتار شهرداری اصفهان در چند سال پیش را که برای ایجاد امنیت و اطمینان خاطر بازدیدکننده از ورود افغانستانیتبارها به پارک صفه کرده بودند، حتما بهیاد دارید. بزیاری از اتفاقات حششم آیا تا کنون شنیدهاید بزهکاری یک فرد یا گروه ایرانی در داخل کشور به نام همه ایرانیها گذاشته شده است؟ برای اولین بار در روز اول
آقای درویش هشت پور تأکید می کند که از پایان میهمانی کاملاً نژادپرستانه استفاده می کند: چنین رفتاری در حوزه «نژادپرستی نوین» می گیرد که خارجیستیزی و مهاجرستیزی و پناهندهستیزی یکی از مصادیق آن است.
ماجرای هشتگ پایان میهمانی چه بود؟
کاربری در یک توییت که بعد از آن را حذف و به خاطر آن از مهاجران افغانستانی در ایران عذرخواهی کرد نوشت: برادر عزیز و خواهر گرامی افغانستانی، لطفا به خانه های برگرد.
روز اول روز لطفا به خانههای برگرد.
برای اولین بار
علی عبدی، فعال سیاسی که مدتهاست از آمریکا به افغانستان رفته و در آن کشور کار و زندگی می کند، در حساب توییتر خود نوشت: اگر احساس کردید پرسشگر شبکه طلوع ایرانی به وزیر خارجه ایران توهین کرده احتمالاً این خاطره باشد که چشم و گوشتان عادت داشته باشد. یک افغانستانی را در وضعیتی برابر با یک ایرانی ببینید. چشم و گوش خود را عادت دهید.
یکی از کاربران توییتر هم به کارهای سخت و طاقتفرسایی که افغانستانی های مهاجر در ایران انجام می دهند، اشاره کرده و نوشته است: «ولی افغانی اگر هم به تعبیر شما مهمان است، بر سفره هیچکدامتان ننشسته و کاسه گدایی به دست نگرفته از بد روزگار مهاجر. شدیم و مهاجرتمون هیچ عائدی هم اگر برای خودمون نداشت، اما برای شما فقط استحکام زیرساخت شهرهاتون رو در پی داشتید، بگذریم که دستمزد آن را هم تناول میکردید گاهی #پایان_مهمانی ».
برای اولین بار امیدواریم که زودی برای این دست از مشکلات تدبیری اندیشیده شود.